Hållbarhet

En drivande kraft i den hållbara omställningen

Vi är väldigt glada att presentera Stjärnäggs nya hållbarhetsstrategi! Vi befinner oss i en tid med stora utmaningar för planet och människor. Den globala livsmedelssektorn lämnar idag ett stort avtryck, men har därför också stora möjligheter till att utgöra en viktig skillnad för framtiden. Näringslivet är en central del i att skapa de lösningar som behövs för att möta de här utmaningarna på ett hållbart sätt, nu och för kommande generationer. Stjärnägg vill vara en drivande kraft för den hållbara omställningen och äggnäringen. En positiv kraft i svensk livsmedelsproduktion.

Stjärnäggs olika packerier och producentgårdar har länge arbetat med att öka hållbarheten i vår produktion. Det som är nytt med den här hållbarhetsstrategin är att hela Stjärnäggsgruppen har tagit ett samlat strategiskt grepp om hur vi tillsammans kan arbeta strategiskt och operativt med hållbarhet. Under ett års tid har vi vidareutbildat oss inom hållbarhet, tagit fram en klimatberäkning och påverkansanalys i värdekedjan och varit i dialog med våra intressenter. Utifrån detta har vi arbetat fram en ny strategisk riktning för Stjärnäggsgruppen. Arbetet har varit lärorikt och inspirerande och vi är glada att nu ta nya steg på vår hållbarhetsresa!

Vi hoppas att strategin ska inspirera och stötta Stjärnäggs leverantörer, medarbetare och kunder, samt andra intressenter i både det strategiska och operativa arbetet. Strategin är också vårt sätt att säga att vi tror på att samverkan är vägen fram. Tillsammans inom livsmedelssektorn behöver vi finna lösningar och möta de utmaningar och möjligheter som finns.

Håkan Burlin, VD Stjärnägg

160908-103651-0708[1]
En cirkulär ring uppdelad i 17 färgglada segment som var och en representerar en annan färg. Designen liknar ett hjul och används ofta för att symbolisera FN:s mål för hållbar utveckling.

Stjärnägg och FN:s globala mål för hållbar utveckling

De globala målen antogs 25 september 2015 av FN:s medlemsländer. Enligt FN så har näringslivet en central roll i att realisera de här målen, både nationellt och globalt. “Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen, och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna” sade FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-moon.

“Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen,och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna”
FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-moon.

Vi har dels använt de globala målen i vår påverkansanalys, dels applicerat de i vårt strategiska och operativa hållbarhetsarbete.

På en övergripande nivå samverkar alla mål och bidrar till varandra och är lika viktiga. På en strategisk och operativ nivå för Stjärnägg ser vi att det är främst åtta målområden där vi har utmaningar och därmed också möjlighet till att göra förändringar och bidra direkt med en positiv påverkan. De målen samverkar också med de områden från ramverket “De planetära gränserna” som vi behöver arbeta med.

Kopplat till varje av de globala målen har vi också satt mål för Stjärnäggs verksamhet. De hittar ni sedan när vi presenterar våra fokusområden.

Betydelsen av lokala leverantörskedjor

Genom Stjärnäggs affärsmodell med packerier i jordbruksbygderna där äggproduktionen sker, och med korta leveranser till kunder i närområdet, säkerställs en effektiv och hållbar leverantörskedja. Utöver detta säkerställer Stjärnägg i än högre grad en motståndskraftig infrastruktur genom sin strategi med inköp från flera parallella leverantörer.

Nära producenter

Nyttor: Riskspridning - Smittskydd - Kvalitet

Orange ikon av en person med bredbrättad hatt och overall bredvid ett band med en stjärna i mitten, som symboliserar en utmärkelse eller ett erkännande.

Utvalda producenter

Högt ställda krav på djurvälfärd, livsmedelssäkerhet och produktkvalitet.

92 producenter, verksamma i stora lantbruksområden. Flera med egen foderproduktion och uppfödning.

Två ikoner av gårdar med träd och fält, var och en följd av en pil som pekar åt höger. Den övre gården är mer geometrisk, den nedre gården är mer rundad och detaljerad.

Smittskydd

Stor geografiskrisk spridning och effektivavgränsning.

Två orangea ikoner för budbilar, var och en bredvid en stor konturerad pil som pekar åt höger. Den övre lastbilen är förenklad med horisontella linjer, medan den nedre lastbilen är mer solid och detaljerad.

Kortare transporter

Våra producenter levererar till närliggande packerier.

Två orangea fabriksikoner till vänster, en med runda fönster och en med fyrkantiga fönster; till höger fyra äggliknande former i par med horisontella streck över sig.

Effektiva packerier

Logistik, innovation, teknik, driftsäkerhet, etc.

Nära kunden

Nyttor: Hållbarhet - Känt ursprung

Två orangea fabriksikoner till vänster, en med runda fönster och en med fyrkantiga fönster; till höger fyra äggliknande former i par med horisontella streck över sig.

Regionala packerier

Vår närvaro ger en personlig relation och hög servicegrad.

Två orangefärgade ikoner: den ena visar ägg i kartonger, den andra visar ägg i en förpackning med handtag. Varje ikon följs av en pil som pekar åt höger, vilket indikerar progression eller val.

Kundanpassat sortiment

Lokala produkter, nationell märkesvara och EMV.

Två orangefärgade budbilsikoner, båda vända åt höger, med en stor svart pil som pekar åt höger bredvid varje lastbil. Den övre lastbilen har två linjer i lastutrymmet, den nedre lastbilen har ett helt lastutrymme.

Leveranssäkerhet

Flexibla leveranser direkt till butik eller lagercentral från närmaste packeri skapar ett effektivt flöde.

Fyra orangea ikoner: ett skyltfönster, en kundvagn med lådor, en lagerbyggnad och tre personer med stjärnor ovanför huvudet, som representerar detaljhandel, shopping, förvaring och kundnöjdhet.

Affärsmässig partner

Med shopperinsikter och förståelse för butikens behov driver och utvecklar vi kategorin.

Rulla till toppen